Een klant betwist uw factuur: wat nu?

Als u een factuur heeft verstuurd, gaat u er natuurlijk van uit dat uw klant deze gewoon betaalt. Toch komt het in de praktijk regelmatig voor dat een klant de factuur betwist. Misschien zegt hij dat de levering gebrekkig was, of beweert hij dat er geen overeenkomst is gesloten. Wat de reden ook is, een betwiste factuur kan vervelende gevolgen hebben voor uw cashflow. In deze blog leg ik u uit wat u het beste kunt doen als een klant uw factuur betwist.

Eerst: wat wordt bedoeld met een betwiste factuur?

Een factuur is “betwist” zodra een klant laat weten het niet eens te zijn met (een deel van) de factuur. De betwisting kan mondeling plaatsvinden, maar gebeurt vaak schriftelijk. Veelvoorkomende redenen zijn dat de klant stelt dat er geen overeenkomst is gesloten; vindt dat de prestatie niet is geleverd; bezwaar heeft tegen de hoogte van het bedrag of vindt dat er te laat is geleverd.

Blijf professioneel en vraag om verduidelijking

Wanneer de klant een factuur betwist, is het belangrijk om professioneel en zakelijk te blijven. Vraag schriftelijk (bij voorkeur per e-mail) om een duidelijke en gespecificeerde toelichting van de betwisting, terwijl u wel uw rechten voorbehoudt.

Onderzoek uw eigen dossier

Bekijk vervolgens kritisch uw eigen stukken. Denk aan de offerte, opdrachtbevestiging, e-mailverkeer, leveringsbewijzen, urenregistratie, overeenkomst(en), algemene voorwaarden en andere bewijsstukken. Ga na:

  • Is de opdracht helder vastgelegd?
  • Is de prestatie geleverd zoals afgesproken?
  • Is de factuur conform de overeenkomst opgesteld?

Probeer minnelijk tot een oplossing te komen

In veel gevallen loont het om eerst een oplossing buiten de rechter om te zoeken. Stel bijvoorbeeld een (gedeeltelijke) betalingsregeling voor, of bied een korting aan om de zaak snel te beëindigen. Daarmee behoudt u mogelijk ook de zakelijke relatie.

Let op: als u akkoord gaat met betalingsregeling, leg dit dan schriftelijk vast. Wilt u meer weten over hoe u veilig een betalingsregeling afspreekt? Lees dan ook mijn blog over betalingsregelingen met uw debiteur.

Laat u niet ontmoedigen door een stellige betwisting

Het komt regelmatig voor dat een klant zeer stellig aangeeft dat hij niets hoeft te betalen. Dat kan intimiderend overkomen, zeker als hij zich beroept op juridische termen of dreigt met tegenvorderingen. Laat u daardoor niet uit het veld slaan. Een betwisting betekent nog niet dat uw vordering kansloos is. Juist in dit soort situaties is het belangrijk om professioneel advies in te winnen. Als advocaat kan ik snel schakelen of de betwisting steekhoudend is en wat uw juridische mogelijkheden zijn. Vaak blijkt dat de vordering sterker is dan gedacht – en dat procederen zinvol is.

Wat als de klant blijft weigeren te betalen?

Wanneer uw klant blijft weigeren te betalen en u van mening bent dat de factuur terecht is, kunt u de vordering alsnog laten incasseren. Hierbij is het van belang dat uw vordering goed onderbouwd is met stukken.

Ik adviseer mijn cliënten in deze situatie om een laatste aanmaning te sturen waarin duidelijk staat dat betaling binnen een aantal dagen moet plaatsvinden, bij gebreke waarvan incassomaatregelen volgen. Vaak leidt dit alsnog tot betaling, zeker als de klant inziet dat u serieus bent en zich heeft gewend tot een incasso advocaat.

Procederen bij de rechtbank

Als het geschil niet minnelijk kan worden opgelost, kunt u de zaak aan de rechter voorleggen. In de dagvaarding onderbouwing ik dan namens u waarom u recht heeft op betaling. Denk aan:

  • De overeenkomst tussen partijen;
  • De geleverde prestaties;
  • De correspondentie tussen partijen;
  • Uw betalingssommatie en de reactie van de klant.

De rechter beoordeelt of uw vordering terecht is en wijst de factuur (al dan niet gedeeltelijk) toe. Bij toewijzing kan de rechter ook rente en incassokosten toewijzen.

Wilt u weten hoe een gerechtelijk incassotraject eruitziet? Bekijk dan ook de pagina over het incassotraject bij Van der Boom Incasso Advocaat.

Wordt uw factuur betwist? Neem contact op met Van der Boom Incasso Advocaat

Wordt uw factuur betwist en komt u er niet uit met uw klant? Neem dan contact op met mij. Als advocaat gespecialiseerd in incassoprocedures help ik u met een heldere strategie: van analyse van het dossier tot het voeren van een gerechtelijke procedure indien nodig.

Bij Van der Boom Incasso Advocaat sta ik ondernemers bij die serieus genomen willen worden. Geen standaard incassobureau, maar een ervaren advocaat die met u meedenkt en de druk opvoert waar nodig. Neem vrijblijvend contact met mij op via 06-8389 2826 of per e-mail roman@vanderboomadvocatuur.nl.

Even bomen?

Van der Boom Advocatuur Ondernemers live-line. Binnen 24-uur actie ondernemen.

Plan eenvoudig een afspraak via mijn agenda

VIA LOGO WHITEBG ROYALBLUE
LOGO geschillencommissie